سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یارى خدا آن اندازه رسد که به کار دارى . [نهج البلاغه]
سایت تفریحی اچ فانی
 
روابط ریاضی و نظم شگفت انگیز قرآن(حتما بخوانید)
روابط ریاضی و نظم شگفت انگیز قرآن
 در این مطلب به روابط ریاضی و نظم شگفت انگیز قرآن اشاره ای کرده ایم ..
مطمئنا دیدن این مطالب نه تنها ایمان یک مسلمان را قوی می کند بلکه هر غیر مسلمانی را به اسلام می گراید.
روابط ریاضی و نظم شگفت انگیز قرآن(حتما بخوانید)

اعجاز قرآن ابعاد گوناگونی دارد : از قبیل ؛ فصاحت و بلاغت،‌محتوای عالی از پیامبری امی، اعجاز علمی و …
برخی از نویسندگان و صاحب‌نظران در چند دهه اخیر بعد دیگری برای اعجاز قرآن بیان کرده‌اند که همان اعجاز عددی قرآن است . اینان ادعا می‌کنند که یک نظم ریاضی بر قرآن حاکم است . هر چند که در کتاب « الاتقان فی علوم القرآن» سیوطی، رد پای این فکر دیده می‌شود.[1]
اما تا چند سال اخیر این راز علمی پنهان مانده بود و با ظهور رایانه‌‌هایی که می‌تواند حساب‌های بسیار زیادی را در مدت زمان کمی و با دقت بالائی انجام دهد،‌پرده از روی نظم ریاضی قرآن برداشته شد و اعجاز این کتاب مقدس بار دیگر بر جهانیان ثابت گردید . این صاحب‌نظران از این رهگذر نتایج دیگری هم می‌گیرند که اشاره خواهیم کرد.

 موافقان اعجاز عددی قرآن

در این مورد افراد زیادی کتاب و مقاله‌نوشته‌اند که به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:
1ـ معجزة القرآن الکریم،‌دکتر رشاد خلیفه:
دکتر رشاد خلیفه در خانواده‌ای از صوفیان مصر در شهر « طنطه» متولد شد و در سال 1971م در شهر مکه رسماً به جرگه نائبان مکتب تصوف درآمد.
او تحصیلات جدید خود را تا کارشناسی در دانشکده کشاورزی «عین الشمس» قاهره گذارند و سپس کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آریزونا (1959 ـ 1961 م) آمریکا گذراند و سپس دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیا(1962 ـ1964) در رشته بیوشیمی گیاهی دریافت کرد.[3]
او به مدت سه سال در مورد قرآن با استفاده از رایانه تحقیق کرد و نتیجه این تحقیقات را در سال 1351 ش به روزنامه‌های دنیا داد.[4]
کتاب او تحت عنوان « معجزة القرآن الکریم » در سال 1983 م در بیروت چاپ شد[5] و به زبان انگلیسی نیز در آمریکا چاپ شد.[6]
تمام کوشش رشاد خلیفه برای کشف معانی و اسرار حروف مقطعه قرآن صورت گرفته و ثابت کرده است که رابطه نزدیکی میان حروف مذکور، با حروف سوره‌ای که در آغاز آن قرار گرفته‌اند، وجود دارد.
او برای محاسبات این کار از رایانه کمک گرفته است و بیان کرده که در 29 سوره قرآن حروف مقطعه آمده است که مجموع این حروف 28 حرف الفبای عربی را تشکیل می‌دهد (یعنی : ل ـ ح ـ ر ـ س ـ ص ـ ط ـ ع ـ ق ـ ک ـ ل ـ م ـ ن ـ هـ ـ ی) که گاهی آنان را حروف نورانی نامند.
او نسبت این حروف را در 114 سوره قرآن سنجیده است و به نتایجی رسیده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
نسبت حرف « ق» در سوره « ق» از تمام سوره‌های قرآن بدون استثناء بیشتر است . مقدار حرف «ص» در سوره «ص» نیز به تناسب مجموع حروف سوره از هر سوره دیگر بیشتر است .
و نیز حروف « ن» در سوره « ن و القلم» بزرگترین رقم نسبی را در 114 سوره قرآن دارد .
ایشان عدد 19 را یک عدد اساسی در قرآن می‌داند که از « تسعة عشر»[7] اخذ کرده و اعداد برخی آیات و کلمات را بر آنها تطبیق کرده و یک نظام ریاضی را ارائه می‌دهد .
ایشان با محاسبات زیاد و جدول‌های متعدد به اثبات این مطالب می‌پردازد و نتایج زیر را می‌گیرد :
الف : قرآن کلام خداست . محل حروف مقطعه قرآن در جای مشخص خود طرح پیشرفته توزیع الفبایی در سراسر قرآن را اثبات می‌کند . هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که این گونه طرح پیشرفته توسط انسان، هر قدر هم متعالی باشد قابل وصول باشد .
ایشان از رایانه می‌خواهد که تعداد تبدیل‌های ممکن را به منظور کتابی مثل قرآن که از لحاظ ریاضی دقیق و حساب‌شده است محاسبه کند که 626 سپتیلون (000/000/000/000/000/000/000/000/626) می‌شود. که قطعاً از توان ظرفیت هر مخلوقی خارج است . و کسی نه در گذشته، نه حال و نه آینده قادر نخواهد بود اثری همتای قرآن بیاورد.
و سپس اعجاز قرآن را از این مطلب نتیجه‌گیری می‌کند و حتی معجزات موسی(ع) و عیسی(ع) را از طریق قرآن اثبات می‌کند .[8]
ب : ترتیب موجود تدوین سوره‌های قرآن ترتیبی ملهم از ذات الهی است .
ج : ترتیب نزول سوره‌های قرآن، آنچنان که امروزه می‌دانیم از جانب خدای تعالی است .
د: محل نزول سوره‌های قرآن، اعم از مکی یا مدنی، مورد تأیید قرار می‌گیرد .
هـ‌ : شیوه مخصوص کتابت کلمات در قرآن را خدای تعالی خود دستور فرموده است و لذا توصیه می‌کند در کتابت قرآن (صلوة، به صلاة) تغییر داده نشود.
و: طریق خاص قرآن در تقسیم هر سوره به آیات با امر الهی صورت گرفته است .
ز: آیه «‌بسم‌الله الرحمن الرحیم» جزء لایتجزای هر سوره،‌بجز سوره 9 (التوبه) است. که آن را با دلایلی از نظم ریاضی ثابت می‌کند.[9]

در این میان سوال اینجاست که همه اینها میتواند اتفاقی باشد؟

چه کسی اینها را به محمد(ص) آموخته است؟

مطلما این کتاب بدون هیچ شکی کتابی فرازمینی است.
2ـ اعجاز قرآن، تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ تألیف رشاد خلیفه، ترجمه و ضمائم از سید محمد تقی‌آیت‌اللهی:
مترجم محترم کتاب را از نسخه اصل انگلیسی ترجمه کرده و در سال 1365 توسط انتشارات دانشگاه شیراز منتشر شده است .
ایشان مقدمه‌ای درباره معرفی نویسنده (رشاد خلیفه) و مقدمه‌ای به عنوان « سخن مترجم» اضافه کرده است . و ضمایمی نیز آورده که مقادیر حروف را بر اساس حروف ابجد حساب کرده و حتی برخی خطاهای متن انگلیسی را یادآور شده است .[10]
3ـ معجزة‌القرآن العشرین من کشف سباعیة‌ و ثلاثیة اوامر القرآن الکریم ،‌ابن خلیفه علیوی:
ایشان در کتاب خود که 110 صفحه است، می‌گوید 90% اوامر قرآن هفتگانه یا سه‌گانه یا یگانه است . و تکرار آنها در موارد خود لازم بوده است .
برای مثال: امر « اعبدوا» (بپرستید) را سه‌بار به همه مردم خطاب کرده است ؛ سه بار نسبت به اهل مکه در قرآن آمده و سه بار نسبت به پیامبر اسلام(ص) آمده است و شعیب پیامبر (ع) سه‌بار به قوم خود گفته است و نوح (ع)‌سه‌بار و هود (ع) سه‌بار و صالح(ع) سه‌بار و عیسی(ع) سه بار گفته‌اند که این سر غریب و عجیبی است .
ایشان از این اعداد منظم اعجاز قرآن را نتیجه می‌گیرند.[11]
4ـ المنظومات العددیة فی‌القرآن العظیم، مهندس مصطفی‌ ابوسیف بدران:
این کتاب در 88 صفحه چاپ شده است و روابط ریاضی حروف مقطعه را بررسی کرده است. بویژه حالات مختلف لفظ « الله » را بررسی کرده است .
5ـ الاعجاز العددی للقرآن الکریم ،‌عبدالرزاق نوفل:
این کتاب در سه جزء جداگانه چاپ شده است و سپس تحت عنوان « اعجاز عددی در قرآن کریم» توسط مصطفی حسینی طباطبائی ترجمه شده است . ایشان تلاش کرده تا نظام ریاضی تکرار واژه‌ها را در قرآن نشان دهد . برای مثال:
واژه دنیا 115 بار و واژه آخرت نیز 115 بار آمده است .
واژه شیاطین و ملائکه هر کدام 68 بار در قرآن آمده است .
واژه حیات و مشتقات آن و نیز واژه موت 145 بار در قرآن آمده است .
ایشان در مقدمه کتاب، این امر را معجزه الهی می‌داند و می‌گوید این توازن در کلمات قرآن ثابت می‌کند که امکان ندارد قرآن، جز وحی الهی باشد . چرا که فوق قدرت انسان و بالاتر از عقل بشری است.[12]( چرا که یک پیامبر در طول 23 سال از قرآن سخن گفته و توانسته است توازن کلمات خود را در جنگ و صلح و … حفظ کند و این غیر از معجزه چیز دیگری نیست.)
6ـ اعجازات حدیثة علمیة و رقمیة فی‌القرآن ،‌دکتر رفیق ابوالسعود:
ایشان در یک فصل کتاب خود معجزه اعداد و ارقام را در قرآن مطرح می‌کند و مطالبی شبیه مطالب عبدالرزاق نوفل می‌آورد.[13] برای مثال می‌نویسد:
الرحمن 57 مرتبه الرحیم 114 مرتبه
الجزاء 117 مرتبه المغفرة‌ 234 مرتبه
الفجار 3 مرتبه الابرار 6 مرتبه
العسر 12 مرتبه الیسر 36 مرتبه
قل 332 مرتبه قالوا 332 مرتبه
ابلیس 11 مرتبه استعاذه بالله 11 مرتبه
المصیبة 75 مرتبه الشکر 75 مرتبه
الجهر 16 مرتبه العلانیة 16 مرتبه
الشدة 102 مرتبه الصبر 102 مرتبه
المحبة‌ 83 مرتبه الطاعة‌ 83 مرتبه
7ـ کاربرد روش سیستم‌ها ( راسل. ل. ا. ک) به ضمیمه تعبیر قرآن آربری، ترجمه محمد جواد سهلانی:
ایشان در یک فصل کتاب مطالب رشاد خلیفه را ترجمه کرده و آورده است .[14]
8ـ اعجاز الرقم 19 فی‌القرآن الکریم، بسام نهاد جرار:
ایشان پس از آنکه نظام ریاضی دکتر رشاد خلیفه را توضیح می‌دهد و به آن اشکالاتی می‌گیرد، به صورت جدیدی اعجاز عدد 19 را در قرآن اثبات می‌کند . برای مثال می‌گوید: اعدادی که در قرآن آمده است 38 عدد است و این عدد از مضاعف‌های عدد 19 است . و نیز تعداد اعداد صحیحی که به صورت مکرر در قرآن آمده است 285 بار است که این عدد هم از مضاعف‌های عدد 19 (285 = 19×15) است.
ایشان فصل سوم کتاب(ص 140 ـ 152) را به همین امر اختصاص داده است .
9ـ تفسیر نمونه،‌آیة‌الله مکارم شیرازی:
ایشان در جلد دوم تفسیر نمونه زیر آیه اول سوره آل عمران بحثی را از دکتر رشاد خلیفه به صورت مبسوط گزارش می‌کنند. ولی قضاوت در مورد صحت و سقم آن را نیازمند بررسی فراوان می‌دانند و لذا قضاوتی نمی‌کنند.
ایشان پس از ذکر مطالب دکتر رشاد خلیفه این نتایج را می‌گیرند:
الف : رسم‌الخط اصلی قرآنر ا حفظ کنید.
ب : این مطلب دلیل دیگری بر عدم تحریف قرآن است ( چرا که اگر کلمه یا حرفی از قرآن کم می‌شد ارقام صحیح در نمی‌آمد) .
ج : اشارات پرمعنا (در سوره‌هایی که با حروف مقطعه آغاز می‌شود پس از ذکر این حرف،اشاره به حقانیت و عظمت قرآن شده است .)
و در پایان نتیجه می‌گیرند که حروف قرآن که طی 23 سال بر پیامبر (ص) نازل شده حساب بسیار دقیق و منظمی دارد که حفظ و نگهداری نسبت‌های آن بدون استفاده از مغزهای الکترونیکی امکان‌پذیر نیست.[15]
10ـ اعجاز عددی قرآن کریم و رد شبهات ، محمود احمدی :
ایشان کوشش نموده است تااشکالاتی را که بر اعجاز عددی و محاسبات عبدالرزاق نوفل و رشاد خلیفه نموده‌اند جواب دهد . او در ابتدا تمام مطالب رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل را خلاصه کرده و بیان نموده است .
ایشان اشکالات را یکی پس از دیگری برمی‌شمارد و حتی برخی از آنها را به نقل از نامه‌های دکتر رشاد خلیفه پاسخ می‌دهد. ما در ادامه مطلب به برخی پاسخ‌های ایشان اشاره می‌کنیم.
11 ـ المعجزة ، مهندس عدنان رفاعی:
ایشان هم مطالبی شبیه سخنان عبدالرزاق نوفل و دکتر رفیق ابوالسعود می‌آورند.
12 ـ الاعجاز العددی فی‌سورة الفتاتحة، طلحة‌جوهر:
ایشان نیز محور بحث خویش را عدد 19 قرار داده است . و آیه « بسم‌الله الرحمن الرحیم » را با آیه « تسعة‌عشر» [16] مقایسه می‌کند. و در پایان آیاتی را که 19 حرف دارد جمع‌آوری کرده است. و از همه مطالب کتاب اعجاز عددی و ریاضی قرآن را ثابت می‌کند.
13 ـ اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم، کوروش جم نشان:
ایشان با توجه به آیه سوم سوره و الفجر که خداوند متعال به زوج و فرد سوگند یاد کرده است به فکر افتاده است که شاید یک نظام عددی بر مبنای زوج و فرد در قرآن باشد .
در نهایت جمع اعداد زوج دقیقاً مساوی با جمع تعداد آیات قرآن یعنی 6236 و جمع اعداد فرد مساوی با 6555 است که حاصل جمع شماره سوره‌ها می‌باشد . و بدین ترتیب نمونه دیگری از اعجاز عددی قرآن را اثبات می‌کند .[17]
14 ـ ماوراء احتمال،‌عبدالله اریک:
برخی نویسندگان با استفاده از کتاب فوق‌مقاله‌ای تحت عنوان « بسم‌الله مفقوده» نوشته و مدعی شده‌اند که نبودن بسم‌الله در صدر سوره توبه و تکرار آن در سوره نمل بسیار حکمیانه و از معجزات قرآن است . ایشان با استفاده از سوره‌ها این مطلب را اثبا می‌کند.[18]
15ـ من‌الاعجاز البلاغی و العددی للقرآن الکریم، دکتر ابوزهرا نجدی:
ایشان کار دکتر رشاد خلیفه را ادامه داده است و برای مثال می‌گوید در قرآن 34 مرتبه واژه سجده آمده که اشاره به 34 سجده نمازهای یومیه است.

منابع و پی‌نوشتها:

[1] هر چند که بحث ما در مورد اعجاز علمی قرآن است و علم را به معنای علوم تجربی عنوان کردیم و بدین ترتیب اعجاز عددی قرآن از بحث ما خارج است چرا که یک مبحث ریاضی و از علوم عقلی به شمار می‌رود. ولی از آنجا که این مطلب اهمیت ویژه‌ای دارد و در کتاب‌های اعجاز علمی قرآن از آن نام برده شده و کتاب‌های متعددی درباره آن نوشته شده است و از طرف دیگر اعجاز علمی به معنای اعم (علم که شامل علوم عقلی ـ نقلی ـ تجربی ـ شهودی) شامل آن می‌شود،‌از این رو ما به صورت مختصر به آن می‌پردازیم .
[2] بسام نهاد جرار، اعجاز الرقم 19 فی‌القرآن الکریم، ص 21?
[3] ر.ک: رشاد خلیفه، اعجاز قرآن تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ترجمه سید محمد تقی آیت‌اللهی، مقدمه/الف.
[4] همان ،‌مقدمه /ج.
[5] معجرة القرآن الکریم، دکتر رشاد خلیفه ،‌دارالعم للملایین، بیروت ،‌الطبعة الاولی، 1983 م.
[6] Quran Visual Presen Tation Of The Micacle
[7] مدثر/30?
[8] ر.ک: معجزة‌القرآن الکریم و العجاز قرآن، تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ ص 269 ـ 271?
[9] همان،‌ ص 271 ـ 275?
[10] اعجاز قرآن،‌ تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ص 282 ـ 283?
[11] ر.ک:معجزة‌القرآن العشرین،‌ص 7 به بعد.
[12] ر.ک: الاعجاز العددی للقرآن الکریم،‌الجزء‌الاول ،‌ص 10 ـ 11 و ص 15 به بعد .
[13] اعجازات حدیثة علمیة و رقمیة‌فی القرآن، (ص 68 ـ 75) .
[14] کاربرد روش سیستم‌ها ،‌(ص 52 ـ 80) .
[15] تفسیر نمونه،‌ج 2، ص 303 ـ 309?
[16] مدثر/30?
[17] ر.ک: بینات،‌بهار 1375 ، ش 1،‌ص 99 . و نیز کیهان فرهنگی ، ش 67، ص 71 ـ 72 .
[18] (Devond Probability – God’s Message in Mathematice) ( به نقل از کیهان فرهنگی، پیشین ،‌ص 73) .

کلیدواژه:اعجاز قرآن|معجزات قرآن|معجزات قرآن در قرن 21 | معجزات ریاضی قرآن| معجزات عددی قرآن

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط عرفان 92/12/13:: 9:15 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها